Konstutställningar i sommar
"Stor konst?"
”Är det här stor konst?” undrar Alexander Nystrand misstroget.

Ge konstvärlden en chans!

AOS utforskar / Kultur 

Vad har klassiska målningar och skulpturer för roll i en tid då kultur och underhållning finns bara ett knapptryck bort? Vi tog med en konstskeptiker till ett av ­landets mest välkända konstmuseum för att försöka reda ut vad konst ska få en att känna – och varför man bör bry sig om den.

ANNONS

”Ska vi inte bara ta en öl på Trädgården i stället?” undrar kompisen när jag föreslår en konstutställning i stan. Som vanligt går sörplandet av sjuttio kronors-pilsner vinnande ur striden och vi lyser med vår frånvaro på konsthallarna.

Men varför är det så lätt att strunta i  konst?

När det gäller andra kulturyttringar, som musik och film, har nästan alla en favoritartist eller regissör, medan många utan problem går genom livet utan att behöva tycka till om tavlor eller bronsbyster.

”Vad är det meningen att jag ska känna?”

Vi bestämmer oss för att göra ett experiment; jag ska ta med min genuint ointresserade vän Alexander Nystrand till konstmuseet Prins Eugens Waldemarsudde och tvinga honom att ge konstvärlden en chans.

Jag minns att jag såg
Munchs ”Skriet” och
tänkte på tenta-
ångest en gång.

Alexander Nystrand

– Jag skulle väl säga att jag inte har någon relation alls till konst. Eller, jag minns att jag såg Munchs ”Skriet” och tänkte på tentaångest en gång, men jag tror aldrig att jag riktigt har förstått, eller försökt förstå konst, säger han i bilen på väg till museet.

Varför inte?

–  Det känns som att inkörsperioden, från att ogilla till att faktiskt förstå konst, är för lång. Och att många – jag till exempel – inte orkar genomgå den eller känner att det skulle vara värt det.

Vi kommer fram till museet, personalen rekommenderar en utställning om Joan Miró som snart ska plockas ned. Ett par kvinnoben i plast står på en piedestal i mitten av ett av rummen.

– Det här, till exempel, säger Alexander och pekar på dem. Vad är det meningen att jag ska känna av det?

”Upplevelsen varierar”

Vi frågar Karin Sidén, museichef och överintendent på muséet, vad det är meningen att man ska känna.

– Mitt svar är att upplevelsen varierar, både från person till person men också i tid och rum. Med andra ord går det inte att tala om vad någon ska känna inför ett verk, men enligt min mening är ingen känsla fel.

Karin Siden.

Karin Siden, museichef. Foto: PRESSBILD

Det är viktigt att man
går in med nyfikenhet
och ett öppet sinne
när man närmar sig
konst

Karin Siden

Hon fortsätter.

– Det är viktigt att man går in med nyfikenhet och ett öppet sinne när man närmar sig konst.

Men min vän är inte helt nöjd. Om konsten är så mycket svårare att ta till sig än film och musik, vad är det som gör det värt att försöka förstå den?

– Jag tror att det kan ge förståelse för både existentiella frågor och sociala och politiska sammanhang – samtidigt som det kan fungera som ett helt eget visuellt språk där färg, form och komposition skapar mening i sig. Jag har arbetat med konsten i över 35 år och kan inte föreställa mig hur livet hade varit utan den, svarar Karin Sidén.


Ta en konstrunda på krogen i stället:


”Det här får mig faktiskt att känna något”

Många av verken skakar Alexander bara på huvudet åt, men han fastnar till slut framför ett självporträtt av Isaac Grünewald.

– Det här får mig faktiskt att känna något, det är inte sådär minimalistiskt och abstrakt som det är ibland. Jag gillar nog det som är precis tvärtom.

Svulstigt och konkret?

– Ja, typ.

På väg från museet går vi genom trädgården och Alexander stannar framför en meterhög staty som föreställer Carl von Linné.

– Jag måste ändå säga att jag har lärt mig en hel del här… Tänk att Linné var så här liten! säger han och flinar.

Från pastorala pekböcker till postmoderna paradigmskiften

Pettson & Co.

Pettson & Co är en interaktiv utställning på Kulturhuset Stadsteatern där Sven Nordqvists Pettson, Findus, ­Nasse och Mamma Mu levandegörs. Foto: PRESSBILD

1. Pettson & Co (Kulturhuset Stadsteatern) Dyk in i Sven Nordqvists underbart lantliga bildvärld, där gubben Pettson den här gången får vara huvudperson. Pettson & Co riktar sig främst till barnfamiljer men fungerar för alla. Utställningen bjuder på stor dos klokhet och empati. Adress: Sergels torg, City.
Svårighetsgrad: 2

2. Against design (Arkdes) Arkdes visar upp den svensk-öster­rikiske arkitekten och formgivaren Josef Franks skapelser. Möbler i ovanlig färg och form kan de allra flesta tycka till om – och det är svårt att inte se stor­heten i Franks skapande. Adress: Exercisplan 4, Skeppsholmen.
Svårighetsgrad: 4

3. En annan Zorn (Sven-Harrys konstmuseum) Här visas en okänd sida av Anders Zorn, den världsberömde konstnär som ofta kallats för  ”målarnas målare”. Utställningen är mycket fin att beskåda även för den som inte slukar Zorn till vardags. Adress: Eastmansvägen 10 (i Vasaparken), Vasastan.
Svårighetsgrad: 5

4. Fokus Finland (Liljevalchs konsthall) Finland firar 100 år av självständigt styre, något man på Liljevalchs uppmärksammar genom att visa 40 år av finskt fotografi från tre pionjärer. Nostalgiskt om grannlandet som växlar mellan färgstarkt och svartvitt. Adress: Riddargatan 13, Östermalm (c/o Armémuseum).
Svårighetsgrad: 5

5. Rum med gravitation (Waldemarsudde) Museets vackra läge göra att även ovänner av konst kommer på sig själva med att dra efter andan. Här visas författaren och konstnären Anja Notinis keramik och målningar som inspirerats av natur och årstiders växlingar. Adress: Prins ­Eugens väg 6 Djurgården.
Svårighetsgrad: 6

6. Starting from the Self (Marabouparken) Grupputställning som visar sex konstnärers verk med tema samhällets ­organisering genom klass, ras och kön. Kraftfullt om hur människan­ kan omförhandla sina roller – och mer än bara ­något visuellt lätt­viktigt. Adress: Löfströms­vägen 8, Sundby­berg.
Svårighetsgrad: 7

7. Andra sidan skiftet (Bonniers konsthall) I slutet av 1900-talet stod den svenska konstens framtid på spel – etablerade föreställningar ut­manades av nya postmoderna perspektiv. Här fördjupar man sg i detta paradigmskifte. Svårsmälta ämnen även för kulturentusiasten. Adress: Torsgatan 19, Vasastan.
Svårighetsgrad: 9

”To Disembody” (2016)

Jasmin Daryanis ”To Disembody” (2016) är ett av samman­lagt 170 verk från mer än 80 konstnärer i utställningen Andra sidan skiftet på Bonniers konsthall. Foto: PRESSBILD

Våra bästa helgtips direkt 
i mejlen – varje fredag!

Fler liknande artiklar

Helgtips

Fransk after work satsar på Bordeaux

AOS utforskar

Ison och Fille jagar talanger i Ankeborg

AOS utforskar

Hon kan bli årets jazzkatt

El Amparo (2016)
AOS utforskar

Finn fem filmfestivaler i höst

AOS utforskar

Norsk bowling mitt i stan

AOS utforskar

Lyxkrog blir takeaway-hak