Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Allt om Stockholm
Din bästa Stockholmsguide

Actionrunda för den löparsugna

Hinderbanelöparen Andreas Tjärnberg guidar till en intensiv tur runt Kungsholmen. Muren tar han sig över genom att sätta ena foten på muren och låta det andra benet följa under och över.
Hinderbanelöparen Andreas Tjärnberg guidar till en intensiv tur runt Kungsholmen. Muren tar han sig över genom att sätta ena foten på muren och låta det andra benet följa under och över.
Vid Tranebergsbron finns det brofundamentatt ta sig upp på. Här får vi hjälpas åt.
Vid Tranebergsbron finns det brofundamentatt ta sig upp på. Här får vi hjälpas åt.
”Det gäller att våga satsa. Allting sitter i huvudet” säger Andreas Tjärnberg
”Det gäller att våga satsa. Allting sitter i huvudet” säger Andreas Tjärnberg
I skejtpoolen gäller det att placera sista steget rätt för att i en explosiv rörelse hoppa upp och ta tag i den yttre delen av kanten så att du kan häva dig upp.
I skejtpoolen gäller det att placera sista steget rätt för att i en explosiv rörelse hoppa upp och ta tag i den yttre delen av kanten så att du kan häva dig upp.

Löpning är hett på Kungsholmen och utomhussäsongen är långt i från över.

Mitt i Stockholm tog en expert- till hjälp för att guida till en av stadsdelens tuffaste löprundor.

När löpningen inte känns som utmaning nog går det med enkla medel att göra den betydligt kämpigare.

Andreas Tjärnberg, 38, jobbar som rökdykare på Kungsholmens brandstation. Vid sidan av tävlar han i hinderbanelopp och driver Sveriges största hinderbaneblogg, superkroppen.nu.

I dag visar Andreas Mitt i Stockholm en 7,2 kilometers löprunda med naturliga hinder på vägen. Vi träffar honom vid brandstationen på Kronobergsgatan 2, rundans startpunkt.

– Du ska få ett par handskar, det kan behövas, säger Andreas.

Kort därefter förstår jag varför. Vi joggar ner till Rålambshosvparken, och värmer upp på vägen. När vi kommer fram till skejtpoolerna stannar Andreas.

– Det här är vårt första hinder. På en vanlig ramp kan du ta tag i kanten direkt, här måste du komma över med armen och ta tag en bit längre fram.

– Jag kommer ju dö här, tänker jag högt.

– Nej då, svarar han lugnt.

Med lite (läs mycket) hjälp från Andreas lyckas jag ta mig upp i en något lägre del av rampen, men när jag ger mig på den högre tar det stopp. Hindret är egentligen inte fysiskt, mer mentalt. Min rädsla för att trilla ner och dö tar över.

– Det gäller att våga satsa. Allting sitter i huvudet, säger Andreas som med enkelhet tar sig upp.

Vi springer vidare. En bit förbi Smedsuddsbadet möts vi av en hög mur bredvid grusplanen där pensionärerna brukar spela boule.

Tanken är att vi ska ta oss upp. Andreas visar hur jag ska placera foten på murväggen för att sedan sätta ­högerfoten ovanpå muren.

– Du ska inte lägga knät på den, vi har inte så mycket skydd här, dessutom förlorar du flera sekunder på det, förklarar han.

Andreas tar sig upp utan minsta problem. Sedan är det min tur och jag har gett mig fan på att fixa någonting efter misslyckandet i skejtpoolen. Resultatet? Jag klarar det på första försöket.

– Bra, ropar Andreas entusiastiskt och mitt sedan tidigare moment brustna självförtroende börjar sakta men säkert lappas ihop.

Löprundan fortsätter med en lägre mur som vi hoppar över och brofundament under Tranebergsbon som vi hjälps åt att ta oss upp på.

Sedan är de värsta hindren och hälften av löprundan över, men den som känner sig manad kan göra armdips på bänkarna längs vägen och stanna till på andra platser för armhävningar och benböj.

Vi löper längs vattnet och under S:t Eriksbron för att sedan svänga upp på Kronobergsgatan.

Där ser jag ljuset, det vill säga brandstationen och slutet på en tuff men fruktansvärt rolig löptur för den som vill utmana sig själv både fysiskt och mentalt.

– Om man blir lite skraj tillåter kroppen en att använda mer av den kapaciteten man har. Ofta har man 30 procent mer att ge än vad man tror, säger Andreas Tjärnberg.

Fakta

Kungsholmen runt med åtta hinder

1. Skejtpoolen Ta dig ner i skejt-poolen i Rålambshovsparken, spring upp på väggen och hoppa upp mot kanten. Ta ett fast grepp om kanten och häv dig upp.

2. Murarna Vid Smedsuddsbadet hittar du några bra murar, såväl den höga muren intill grus-planen som den lite lägre lite längre fram. Hoppa upp och över.

3. Bänkarna Gör dips på bänkarna vid utkiks-platsen i Fredhäll.

4. Trapporna Gör grodhopp upp i trappan vid Fredhällsbadet och spring ner, minst en gång till toppen och sedan ner igen.

5. Brofundamentet Är ni två som springer kan ni hjälpas åt att ta er upp för fundamenten vid Tranbergsbron. Annars kör du själv.

6. Bryggan Använd steget ner på bryggan vid Hornsbergs strand som en step up-bräda, kliv upp och ner så fort du kan. Minst 25 gånger per ben.

7. Utegymmet Stanna till vid utegymmet vid Karlbergskanalen under Essinge-leden: Kör 10 valfria repetitioner av en övning på varje maskin.

8. Kronobergsparken Spurta i kullar och dalar.

Fakta

Fler sätt att träna utomhus

Vill du träna utan att behöva springa mellan stationerna har Kungsholmen numera fem utomhusgym. På Hornsbergs strand vid Karlbergskanalen, vid Kungsholms strand bakom Tekniska nämndhuset, i Kronobergsparken, Rålis och vid Smedsuddsbadet.

Gillar du inte att träna själv kan du annars köra gratis löpträning i grupp, men då får du bege dig till Östermalms IP på måndagar klockan 18. Det är nämligen därifrån som löpargruppen Runday utgår i från. Det enda du behöver göra är att registrera dig som en av Rundays vänner.

Kungsholmen, Stockholm, Sverige