Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Allt om Stockholm
Din bästa Stockholmsguide

Hoppa dig i form på Kungsholmen

Instruktören Linda Turesson har en lång bakgrund inom träningsbranschen, både som vattengympainstruktör och privatperson. Nu har hon valt att satsa på jumping fitness.
Instruktören Linda Turesson har en lång bakgrund inom träningsbranschen, både som vattengympainstruktör och privatperson. Nu har hon valt att satsa på jumping fitness.
Höga och låga, snabba och långsamma hopp varvas med jogging och andra steg. Träningspasset är definitivt en pulshöjare. Vi hoppar och hoppar och svettas och svettas.
Höga och låga, snabba och långsamma hopp varvas med jogging och andra steg. Träningspasset är definitivt en pulshöjare. Vi hoppar och hoppar och svettas och svettas.

Nu behöver du inte längre tillhöra en medelklass-barnfamilj i villaförort för att hoppa dig i form.

Nästa vecka lanseras Stockholms första gruppträning på studsmatta.

Att döma av hemsidan ser träningsformen ut som en relik från 90-talet. Löjligt glada män och kvinnor i neonfärgade kläder hoppandes på små studsmattor som skulle platsa bland tv-shops många ”mirakelredskap”.

Men kanske är det inte alls så lamt som det ser ut? Mitt i Stockholms reportrar bestämde sig för att ge hoppträningen en chans.

Hemligheten med jumping är att jobba med benen medan överkroppen ska hållas så stilla som möjligt. Då får man ut mest, enligt instruktören Linda Turesson.

– Magen ska vara spänd, man får inte svanka i ryggen utan ska hålla in den ordentligt, så det blir mycket jobb för magen också, fortsätter hon.

I dag hålls koreografin enkel eftersom de flesta av oss på plats aldrig har testat den här typen av träning tidigare. Housediscomusiken slås på.

Vi är i gång.

Kombinationer av snabba och långsamma, höga och låga hopp, steg och spurter varvas.

– Kom igen nu. Stompa på! skriker Linda.

Vi stompar och det bränner i låren. Efter bara en låt är pulsen hög. Som tur är får vi en välbehövlig chans att pusta ut någon minut mellan varje låt, vilket vanligtvis inte är fallet.

Jumping fitness grundades i Tjeckien men träningsformen har de senaste åren spridit sig över Europa och nu även till Stockholm.

Enligt Linda kan i princip vem som helst, oavsett ålder och fysik hänga med, eftersom man arbetar efter sin egen förmåga. Dock tål studsmattorna inte mer än 120 kilo och har du en kropp och kraft som Magnus Samuelsson (världens starkaste man 1998) lär du studsa igenom mattan.

Men skaderiskerna ska vara små och studsandet skonsamt för kroppen eftersom mattan hela tiden dämpar stötarna, till skillnad från om du hoppar på fast mark.

20 minuter in i passet svettas både Johan och jag som två små grisar. Det borde vi ha anat eftersom det hänger en liten handduk på var och en av studsmattorna.

Men det är kul. Musiken är peppig och stämningen hög. En av kvinnorna på mattan bredvid tjuter ”Wohoo”. Det får en att orka lite till.

Efter 50 minuters studsande, inklusive en styrkeövning mot slutet, är det över och det är bara att erkänna – Jumping är långt i från lamt.

Fakta

Studsandet sägs vara skonsamt mot kroppen

På tisdag i nästa vecka drar studsmatteträningen igång på Balance studio på Kungsholmsgatan. Det är första stället i Stockholm där man kan prova träningsformen.

I träningssalen står ett antal små studsmattor utställda, varje deltagare har sin egen matta. Passen är 50 minuter långa. Tanken är att träningen ska vara skonsam mot kroppen eftersom studsmattan dämpar alla stötar. Träningsformen kommer ursprungligen från Tjeckien men finns nu runt om i Europa.

Tanken är att träningen ska vara skonsam mot kroppen eftersom studsmattan dämpar alla stötar.

Träningsformen kommer ursprungligen från Tjeckien men finns nu runt om i Europa.