Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Din bästa Stockholmsguide

Skölj bort stressen med ett skogsbad

Vi tar ett japanskt skogsbad tillsammans med shinrin yoku-guiden Petra Ellora Cau Wetterholm.
Vi tar ett skogsbad tillsammans med shinrin yoku-guiden Petra Ellora Cau Wetterholm.

I Japan är det en beprövad väg till inre frid – i Sverige är shinrin yoku en ny företeelse. Vi hängde med skogsterapiguide­n Petra Ellora Cau Wetterholm ut bland träden för att varva ner med ett skogsbad.

Shinrin yoku är japanska och betyder ordagrant skogsbad.

De senaste åren har metoden blivit en internationell hälsotrend som också har nått Stockholm. Men snarare än att doppa sig i en skogssjö handlar det om att bada sina sinnen i skogen.

Blunda och lyssna,
försök att vidga din
hörsel så långt bort
som det är möjligt.

Petra Ellora Cau Wetterholm

– Blunda och lyssna, försök att vidga din hörsel så långt bort som det är möjligt att uppfatta ljud. Och så ljuden som är nära. Om det är något ljud du tycker särskilt mycket om kan du bjuda in det lite extra, uppmanar Petra Ellora Cau Wetterholm.

Ett bra sätt att börja ett skogsbad är att pomenera långsamt med lyfta armar, för att påminna dig själv om hur brett ditt perspektiv egentligen är.

Ett bra sätt att börja ett skogsbad är att pomenera långsamt med lyfta armar, för att påminna dig själv om hur brett ditt perspektiv egentligen är. ”Försök ta in allt du ser”, säger vår shinrin yoku-guide Petra Ellora Cau Wetterholm. Foto: Pekka Pääkkö

Att skogsbada handlar om att medvetet öppna sina sinnen. Till exempel kan du prova att känna på marken och försöka fundera på vad den doftar.

Att skogsbada handlar om att medvetet öppna sina sinnen. Till exempel kan du prova att känna på marken och försöka fundera på vad den doftar. Foto: Pekka Pääkkö

Andas med hjälp av smaksinnet

Vinden som susar i träden, blandas med fågelkvitter och sorlet från barn som leker en bit längre bort bland träden i Nackareservatet.

Lägg märke till
vad du känner
mot huden och
kroppen.

Petra Ellora Cau Wetterholm

– Lägg märke till vad du känner mot huden och kroppen, till hur temperaturen kan skifta och hur du upplever luften mot ansiktet, fortsätter hon.

Fortfarande med slutna ögon sätter vi oss ner på huk och känner på marken, lyfter händerna mot näsan, öppnar munnen och andas in för att med hjälp av smaksinnet förstärka doftupplevelsen.

– Som människa kan du uppfatta över en miljon olika dofter. Det här är några av dem.

Vi öppnar ögonen och fortsätter på en långsam promenad där vi iakttar omgivningen. Grässtrån som vajar och insekter som kryper.

Försök att hitta en plats du gillar när du är ute och skogsbadar, där du känner dig avslappnad.

Försök att hitta en plats du gillar när du är ute och skogsbadar, där du känner dig avslappnad. Hit kan du sedan återvända för att återfå samma känsla. Foto: Pekka Pääkkö

Var själv extremt stressad

– Genom att rikta våra sinnen mer medvetet på det här sättet kan de successivt öppna sig mot omvärlden.

Och det är som en slags medicin för hela vår organism, menar Petra Ellora Cau Wetterholm som själv upptäckte shrinin yoku för tre år sedan. När hon kände sig extremt stressad började hon vistas mycket utomhus, meditera och gå väldigt långsamt – det var det hon drogs till och orkade med.

Många av oss har
glömt bort hur det
är att vara i naturen.

Petra Ellora Cau Wetterholm

– Då började jag märka att det var här jag verkligen började återhämta mina krafter.

I dag är hon certifierad skogsterapiguide och håller i shinrin yoku-vandringar och leder skogsterapi som del i sitt jobb som psykolog.

Fakta

Petras tips: Så skogsbadar du på egen hand

  1. Gör det enkelt ”Du behöver inte söka dig långt bort för att hitta en helt tyst plats. Jag tycker mycket om skogarna som ligger nära samhället, för att människor blir mindre rädda. Det viktigaste är att du hittar ett ställe där du känner dig trygg.”
  2. Bredda perspektivet ”Håll upp händerna rakt framför dig, det illustrerar tunnelseendet vi har i vardagen. Rör händerna ut mot sidorna och lägg märke till hur stort ditt synfält faktiskt är. Ett bra sätt att börja när du går ut och skogsbadar är att sakta ner, promenera långsamt, och försöka ta in omgivningen ur just det här breda perspektivet.”
  3. Öppna dina sinnen ”Syn, hörsel, lukt, smak och känsel – försök att öppna dina fem grundsinnen. Blunda och lyssna. Vad hör du, långt borta och nära? Hur känns luften mot kroppen, marken under dina händer? Ta upp något från marken, vad doftar det? Utforska på ett nyfiket sätt. Till sist kan du öppna ögonen och undersöka din omgivning.”
  4. Sakta ner ”Att sakta ner, gå långsamt och fokusera på något helt annat än vilka uppgifter vi har framför oss kan vara väldigt skönt om man är redo för det. Det sänder nämligen signaler till sinnet och kroppen om att vi är trygga. Att promenera snabbt har motsatt effekt – då tror kroppen att det är fara.”
  5. Återvänd till samma plats ”Hittar du ett ställe där du känner dig trygg kan du återvända dit. Det går lika bra med ett träd i en park dit du går på lunchrasten, som en sten i skogen. Sedan gör du vad som faller dig in. Efter ett tag börjar kroppen slappna av och välmåendet ökar.”

 

Började i Japan på 80-talet

I Sverige tog sig ”skogsbad” in på svenska Språkrådets nyordslista först förra året, men i Japan har shinrin yoku varit en del av landets nationella hälsoprogram sedan 80-talet.

– Det var då de myntade begreppet skogsbad, för att göra folk nyfikna och vägleda dem ut i skogen för att återupptäcka lugnet. Sedan dess har japanerna inrättat över 60 skogsbadarparker.

Se dig omkring i skogen. Fundera på hur träden rör sig i vinden.

Se dig omkring i skogen. Fundera på hur träden rör sig i vinden. Genom att fokusera på nuet kan du släppa stress­moment i vardagen. Foto: Pekka Pääkkö

Där har man bedrivit forskning inom området i över trettio år och med flera studier i ryggen har man nyligen kunnat konstatera att den här typen av skogsaktiviteter både minskar stress och stärker immunförsvaret.

Men hur skiljer skogsbad sig från en vanlig skogspromenad – och varför behöver man en allt annat än billig guide?

– Många av oss har glömt bort hur det är att vara i naturen utan att ha ett särkilt mål med det, vi blir lätt rastlösa, menar Petra Ellora Cau Wetterholm.

Hennes uppgift som guide är att hjälpa oss att sakta ner genom att vägleda i ett naturligt sätt att vara närvarande och komma med förslag på hur vi kan knyta an till naturen på ett lekfullt sätt. På samma sätt som de flesta av oss säkert gjorde som små.

– Barn upptäcker och undersöker med alla sina sinnen. Genom skogsbad kan vi återväcka den nyfikenheten och det gör oss glada.

Petra Ellora Cau Wetterholm är utbildad skogsterapiguide.

Petra Ellora Cau Wetterholm är utbildad skogsterapiguide. Hon leder olika vandringar för allmänheten som privatperson såväl som i sitt arbete som psykolog. Foto: Pekka Pääkkö

Fakta

Visste du att träden pratar med varandra?

BOKTIPS Skogen är inte bara vacker att titta på, utan mycket mer än så. Här pågår ett helt eget liv. Visste du att träden i skogen faktiskt kommunicerar med varandra?

Det låter kanske otroligt, men det är sant – om man får tro skogvaktaren Peter Wohlleben.

Träden tar både hand om varandras avkomma, hjälper drabbade grannar och har känslor och minnen.

Peter Wohlleben har tagit fasta på detta i boken Trädens hemliga liv. Här berättar han om trädens förmågor, genom att kombinera de senaste vetenskapliga rönen med sina egna erfarenheter.

Trädens hemliga liv (Norstedts)

Nackareservatet, Stockholm, Johanneshov, Sverige